Pengikut

Khamis, 16 Jun 2011

Bab doa ketika ditimpa musibah


عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ  أَنَّهَا قَالَتْ
 سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 يَقُولُ مَا مِنْ مُسْلِمٍ تُصِيبُهُ مُصِيبَةٌ فَيَقُولُ مَا أَمَرَهُ اللَّهُ
  إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
 اللَّهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي
 وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا إِلَّا أَخْلَفَ اللَّهُ لَهُ خَيْرًا مِنْهَا

 قَالَتْ فَلَمَّا مَاتَ أَبُو سَلَمَةَ
قُلْتُ أَيُّ الْمُسْلِمِينَ خَيْرٌ مِنْ أَبِي سَلَمَةَ
  أَوَّلُ بَيْتٍ هَاجَرَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 ثُمَّ إِنِّي قُلْتُهَا فَأَخْلَفَ اللَّهُ لِي رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 قَالَتْ أَرْسَلَ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
حَاطِبَ بْنَ أَبِي بَلْتَعَةَ يَخْطُبُنِي لَهُ
 فَقُلْتُ إِنَّ لِي بِنْتًا وَأَنَا غَيُورٌ
فَقَالَ أَمَّا ابْنَتُهَا فَنَدْعُو اللَّهَ أَنْ يُغْنِيَهَا عَنْهَا وَأَدْعُو اللَّهَ أَنْ يَذْهَبَ بِالْغَيْرَةِ
Dari Ummu Salamah sesungguhnya telah berkata
telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Setiap orang Islam yang ditimpa musibah lalu dia mengucapkan
apa yang diperintahkan Allah iaitu
Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Allah
Ya Allah ! Berikanlah aku pahala kerana musibah yang kuderitai
dan gantikan yang lebih baik "
Nescaya Allah akan menggantikan dengan yang lebih baik"
Ummu Salamah berkata : "Setelah Abu Salamah (suaminya) meninggal dunia
saya mengatakan (dalam hati) siapakah orang-orang Islam yang lebih baik
dari Abu Salamah orang pertama yang hijrah bersama keluarganya
kerana (mematuhi) Rasulullah s.a.w. ?
Kemudian saya mengucapkannya sekali lagi. Lalu Allah menggantikannya
dengan Rasulullah s.a.w. . Rasulullah s.a.w. mengutu Hatib bin Abu Baita'ah
meminang saya untuk menjadi isteri beliau.
Saya menjawab, bahawa saya mempunyai seorang anak perempuan
dan saya seorang perempuan yang cemburu.
Beliau menjawab : "Adapun anak perempuannya. Kita doakan
supaya dicukupkan Allah keperluannya dan tidak tergantung keperluannya
kepada ibunya dan aku mendoakan supaya Allah menghilangkan cemburunyamya".
Hadis sahih riwayat Muslim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan